Záhadné letecké nehody – díl I.: TWA let 800

14. 02. 2012, autor: Dalibor Žák
Sedmnáctého července 1996 ozářila východní pobřeží Long Islandu obrovská exploze. Travalo čtyři roky, než se přišlo na příčinu zřícení dopravního letadla Boeing 747.
Záhadné letecké nehody – díl I.: TWA let 800

Ačkoli je letecká doprava statisticky nejbezpečnější druh přepravy, i drobné problémy mohou způsobit fatální nehodu. Nehody jsou také mediálně velmi sledované, přesto (nebo možná právě proto) je na bezpečnost letecké dopravy kladen takový důraz. Všude ale platí známé pořekadlo, že chybami se člověk učí – i v letectví. Zaměřme se proto v následujícím seriálu na letecké nehody a katastrofy, které byly nejprve skutečně velkou záhadou, ale díky kterým je letecká doprava bezpečnější.

Let 800 společnosti Trans World Airlines měl odstartovat z letiště JFK v New Yorku v 19:00, ale po problémech s odbavením a technikou piloti požádali o povolení ke startu až ve 20:31. Boeing 747-131 se odlepil od země a vydal se na cestu do Říma s mezizastávkou v Paříži. Když ale vystoupal do výšky 15 000 stop, oblohu ozářila exploze a letoun s 230 lidmi na palubě zmizel z radarů.

TWA 800

Záchranáři a dobrovolníci sice pátrali po případných přeživších, ale brzy bylo jasné, že nikdo nehodu nepřežil. Začalo vyšetřování, ale to ještě nikdo netušil, že to bude nejdelší, nejnáročnější a nejnákladnější vyšetřování letecké nehody v dějinách.

Ihned se začlo mluvit o možných příčinách neštěstí. Zvažovalo se samozřejmě selhání techniky, ale také teroristický útok a především jedna velká pikantnost – že letoun omylem sestřelila cvičná raketa amerického námořnictva. Konspirační teorie s raketou námořnictva pracují dodnes a tvrdí, že byla konečná zpráva NTSB (Národní úřad pro bezpečnost dopravy) schválně překoroucena.

Vyšetřování si žádalo vyzvednout vrak letadla ze dna oceánu, což byl velmi nákladný úkol, nicméně se to podařilo. V hangáru pak vyšetřovatelé letadlo skládaly doslova po kousíčkách znovu dohromady, aby mohli zjistit, kde k explozi došlo a co se s letadlem stalo. První stopy vedly k tomu, že se letadlo rozpadlo v prostřední části pod kabinou cestujících, což by právě napovídalo buď únavu materiálu a následnou destruktivní dekompresi, nebo teroristický útok bombou umístěnou v zavazadle.

Sice byly nalezeny stopy po výbušnině, ale vyšetřování ukázalo, že letadlo nesundala bomba. Tento Boeing si totiž přibližně měsíc před nehodou půjčila policie, která na něm cvičila psy pro hledání výbušnin. To prostoru pro zavazadla proto umístili uměle stopy plastických trhavin, aby se je pejsci naučili vyčenichat. Nyní tedy na vyšetřovatele čekal nelehký úkol – zjistit, co zničilo let 800 společnosti TWA. Konstrukční vada? Únava materiálu? Bylo to velmi důležité, protože po světě létala tisícovka strojů Boeing 747 (necelé dvě stovky stejného typu) a všechny mohou mít případně shodnou konstrukční chybu.

Pozornost se ale nejprve obrátila na letadlo samotné. U TWA totiž sloužilo přes 24 let, mělo za sebou 16 869 startů a přistání a 93 303 letových hodin. To je už hodně velká porce na hranici životnosti letadla. Trup dopravního letadla s přetlakovou kabinou se totiž při každém stoupání do letové hladiny rozpíná (uvnitř se musí udržovat vyšší tlak, aby mohli cestující volně dýchat) a následně smršťuje při klesání. Tím je materiál velmi namáhán a po přibližně 20 000 cyklech se musí stroj sešrotovat. Byl už Boeing společnosti TWA starý a prostě se během stoupání rozpadl?

TWA 800

Po šesti měsících tak stále nebylo jasné, co se stalo. Zbývala už jen jedna možnost – selhání techniky. Z více než milionu kousíčků trosek poskládaných dohromady se tak začlo zjišťovat, kde došlo k roztržení trupu letadla a co se vlastně stalo. Ukázalo se, že k výbuchu a protržení došlo v prostřední části, v místě uložení centrální palivové nádrže. Odlomil se velký kus "břicha" Boeingu, následný zlom postupoval kolem dokola a způsobil odtržení kabiny. A pak už se jen zbytek letadla rozpadal vlivem přetížení při pádu k zemi.

Vyšetřovatelé se tak zeměřili na jedinou věc – centrální palivovou nádrž. Je tak velká, že by se do ní vešla dvě osobní auta, ale divné je to, že před odletem byla téměř prázdná. Pozemní personál tankoval sto tun paliva jen do postranních nádrží v křídlech, nikoli do centrální nádrže pod trupem. Bylo potřeba zjisit, co vedlo ke vznícení nádrže, ve které nebylo skoro žádné palivo.

Animace ukazuje, jak pravděpodobně došlo k rozpadnutí letadla po výbuchu

Letecké palivo není v kapalném stavu příliš hořlavé, na rozdíl od jeho výparů. Jenže Boeing 747 společnosti TWA čekal před startem skoro dvě hodiny na rozpáleném asfaltu (bylo kolem 30°C po jasném a slunečném dnu) a ještě byla přímo pod nádrží umístěna jednotka klimatizace, která se zahřívá. To stačilo k tomu, aby se v nádrži palivo odpařovalo velmi rychle. Několik zkoušek ukázalo, že stačilo nádrž vystavovat teplotě necelých 40°C, aby se zbylé palivo odpařilo natolik, že bude silně vznětlivé. Vyšetřovatelé pak sestrojili model nádrže, naplnili ji odpovídajícím obsahem paliva a zahřáli. Pak zapálili vnitřek nádrže a došlo k mohutné explozi, která byla natolik silná, že by dokázala Boeing 747 rozpůlit. Už se tedy vědělo, jak došlo k nehodě, ale ještě bylo potřeba zjistit to nejdůležitější – co zaplálilo nádrž a proč?

Velmi pravděpodobný byl zkrat na elektrickém vedení v letadle. To potvrdila i analýza černých skříněk, kdy se v záznamu těsně přes výbuchem objevila dvě hluchá místa signalizující možný zkrat. Pravděpodobná příčina tak byla určena – zkrat a jiskra, která zapálila odpařené palivo.

TWA 800

Závěrečná zpráva NTSB, která vyšla více než čtyři roky po nehodě, určila za pravděpodobnou příčinu zkrat v elektrickém vedení letadla, který se dostal vadnou izolací starých kabelů do nádrže (kabely v nádrži byly normálně napájeny pouze slabým proudem, ale zkrat k nim skutečně podle provedených zkoušek mohl přeskočit).

Problému s odpařováním paliva jsou ale vystavena všechna dopravní letadla, nejen starší typy Boeingu 747. V platnost proto vstoupilo nové nařízení, které přikazuje na všechna letadla namontovat zařízení, které naplní prázdnou nádrž inertním plynem, aby se odpařované palivo nemohlo zapálit (nedostane se k němu kyslík potřebný k hoření).

Nehoda letu 800 společnosti TWA, která si važádala 230 životů, tak velkou měrou přispěla k bezpečnější letecké dopravě. Od té doby žádné jiné letadlo nemělo nehodu kvůli samovznícení palivové nádrže.

VYBÍRÁME
Neuvěřitelné nehody letadel

Neuvěřitelné nehody letadel

21. 03. 2011, autor: Matěj Kučera

K nehodám letadel sice dochází podstatně méně často než třeba k bouračkám aut, ale když už, tak to většinou opravdu „stojí za to“. Podívejte se, jak všemožně mohou letadélka hapat!

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

Navštívili jsme evropské muzeum značky Mazda a nahlédli do její historie. Nejzajímavější exponáty...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.