Rozhovor: Xindl X

27. 01. 2014, autor: Filip Rakovan
Muzikant, který miluje sitcom, poslouchá rockové legendy, navazuje na české písničkáře a publikuje na internetu.
Rozhovor: Xindl X

Když se člověk podívá na váš široký záběr, tak jak byste sám sebe definoval. Jste herec, hudebník, spisovatel?
Co se herectví týče, tak hraji jenom ve svých klipech. Myslím, že umím zahrát jenom sám sebe a to kolikrát špatně. Takže za herce bych se určitě nepovažoval. Říkat si spisovatel by bylo asi drzé vzhledem k tomu, že mi vyšla zatím jedna knížka, i když psaní se věnuji. I když pro mne jsou asi důležitější ty věci, co jsem dělal pro film, pro televizi. Nejvíc si stojím asi za svou divadelní hrou Dioptrie růžových brýlí. Ale samozřejmě většinu času, nebo většinu energie, jsem směřoval na muziku. Takže sám sebe považuji za písničkáře.

Podílel jste se na seriálu Comeback. Při pohledu nazpět - byl to dobrý sitcom?
Byl to nejlepší sitcom! Nejlepší sitcom, který kdo kdy v Čechách udělal a myslím, že už to tady nikdy nikdo nepřekoná.

Neuvažuje se o nových dílech?
Co vím já, tak zatím ne. Ono při psaní sitcomu je dost těžké udržet tvůrčí tým, aby se nevystřílel. Což se u Comebacku, vzhledem k počtu natočených dílů, podařilo.

Kolik lidí se na seriálu autorsky podílelo?
Začínali jsme ve čtyřech, pak nás bylo chvíli pět. Pak zase čtyři, a pak to přibývalo a přibývalo, a v momentě, kdy já jsem z toho seriálu odešel po první sezóně, tak to tehdy bylo osm, devět lidí.

Proč nevzniká víc českých sitcomů?
Protože je neumějí lidi v Čechách psát. Ale jsou přesvědčení o tom, že to psát umějí. Ale sitcom je žánr, který má svá pravidla, která je nutné minimálně dobře znát, než je člověk začne porušovat. A ne si rovnou říct „já to nějak zvládnu a ono to bude vtipný.“ A je problém, že na FAMU se neučí seriálové psaní, tedy aspoň za mých časů se tam neučilo, a už vůbec ne sitcomové psaní.

Máte oblíbený zahraniční sitcom? Vracíte se nějakému?
Já se k sitcomu vracím, protože to je můj oblíbený žánr. Mám hodně rád, a znovu si pouštím,  britský sitcom Párování. Mám oblíbené Jak jsem poznal vaši matku nebo Teorie velkého třesku, měl jsem rád Jmenuji se Earl. Samozřejmě člověk nemůže opomenout Přátelé, což už je dneska klasika.Těch dobrých sitcomů je opravdu hodně. Ale ne zase tak hodně jich doputovalo na české obrazovky. Čas od času mi někdo řekne nějaký tip a já se nestačím divit, že mi to sedm let unikalo…

Pojďme k hudbě. Co jako fanoušek Guns N´ Roses říkáte na to, že  se opět spekuluje o jejich návratu?
Mě to přijde trošku bizarní, protože já jsem nikdy neměl pocit, že by se Guns N´ Roses rozpadli. Samozřejmě, pro některé fanoušky je to těžko stravitelné, že už to není stejná sestava, která nahrála Apetite for Destruction, nebo ani stejná sestava, co nahrála Use Your Illusion, ale já si myslím, že má každý právo na svůj vývoj. I když určitě, rád bych původní sestavu viděl živě, protože jsem to tehdy prošvihl. Na druhou stranu si myslím, že Slash dělá skvělé sólové desky, nebo desky co dělá teď s Mylesem Kennedym. Stejně tak mě baví Chinese Democracy a nové věci, které dělá Axl s novými lidmi.



Co se vám, kromě Guns N´ Roses, líbí, jaká muzika je dobrá, kvalitně udělaná?
Já mám dost široký záběr. Mám období, která se mi střídají, teď mám takové akustické období. Hrozně si ujíždím na poslední desce Stinga.

Mám klasické rockové modly jako Ozzyho, Black Sabath, Deep Purple, veškeré věci, které vznikly v Seattlu v devadesátých letech a které na to navazovaly. Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains. Což je ale něco úplně jiného, než co dělám já. Já spíš navazuji na české písničkáře, nedám dopustit na Jarka Nohavicu, Karla Plíhala nebo texty kapely Mňága a Ždorp.

Jak se díváte na udílení cen, různé ankety - ukazují výsledky kvalitu umělce?

Myslím, že popularita je jen jedním z měřítek kvality. Spousta muzikantů byla slavných až po smrti nebo po tom, co se kapely rozpadly. Velvet Underground třeba nebyli ve své době vůbec populární, a do dneška je to pro spoustu muzikantů modla. 
Samozřejmě různé ceny a ankety jsou dobré, protože pro muzikanty je to dobrá reklama, ale zase to není nic směrodatného. Protože co je volené lidmi, tak je to jen úzký okruh lidí, který hlasuje. Třeba Zlatého slavíka je třeba brát, že to byla dřív anketa Mladého světa, dneska už je celorepublikové, ale těch lidí, co hlasuje, je ještě méně, než když to byla anketa Mladého světa.

A Andělé a jiné ceny, které jsou volené porotou - kdo by měl určovat, kdo bude sedět v té porotě? Vždycky je to hodně subjektivní, ale zase na druhou stranu, i sebehorší anketa může pomoc kapelám se zviditelnit.  Nebo pomoct lidem najít si kapely.

Chtějí lidé poslouchat chytré a vtipné texty anebo je zajímá melodie?
Já myslím, že text a melodie by měli jít v ruku v ruce. Kolikrát mi někdo řekne „napiš mi něco xindlovskýho" a pošle mi k otextování romantickej cajdák“ a diví se, že když to napíšu, je to potom jiné  než moje písničky. Protože, když bych třeba na Dysgrafika dal složitou melodii, tak nebude mít tu údernost, co má. Text by měl být odrazem muziky a muzika odrazem textu. Jinak to působí roztříštěně.


Co si myslíte, že je třeba udělat, aby se dnes muzikant prosadil. Tvrdě pracovat a věřit, že to přijde nebo se vrhnout na nějaké talentové soutěže?
Podle mého názoru nemají talentové soutěže nic společného s muzikou. To je prostě předvádění artistických výkonů, ale zapomíná se na to, že důležitá je písnička. Důležitá je osobnost, podle mě jsou ti „superstáři“ největší zlo, které mohlo  český hudební průmysl postihnout. Protože ve skutečnosti to není o hledání mladých talentů, je to o hledání televizní zábavy na osmou večer na neděli. Nebo sobotu? Nevím, ono to možná běží jindy…

Má to ten negativní efekt, že vznikají interpreti na jednu desku, u kterých se jejich vydavatelé ani moc nesnaží udělat z nich někoho, osobnost, která bude fungovat roky. Ale naopak - vzít, vyždímat, a udělat další ročník. A díky tomu klesají prodeje i zájem o jiné interprety, kteří to myslí vážně, a kteří se snaží hudbou něco sdělit.



Ono když se člověk podívá na tu muziku, která přetrvá déle než rok, tak to většinou nejsou věci, které jsou o tom, jak je kdo zazpívá, ale že daleko důležitější je ta tvorba jako taková. Na ten repertoár se u těch talentových věcí úplně zapomíná. Takže myslím, že když se člověk chce prosadit, tak nesmí chtít moc urputně. Protože když se někdo chce víc prosadit než dělat dobrou muziku, tak to třeba dopadne, že se na rok prosadí, ale nikdy nebude dělat dobrou muziku a zase zapadne. Když jediné, co člověk chce sdělit je, že chce být slavný, tak koho to má bavit poslouchat?!

Je jednodušší než dřív prosadit se třeba tím, že dá muzikant svou hudbu na internet?
Nemůžu srovnávat, protože já to dřív nepamatuji, ale rozhodně si myslím, že to je skvělé. Že dneska nahrajete písničku a už zítra ji mohou vidět tisíce, co tisíce, miliony kamarádů po světě. Samozřejmě aby se to pak dostalo od kamarádů dál, tak to už je jiná disciplína… Ale určitě je snadnější dostat svoji muziku mezi lidi. Ale zase je mnohem těžší přinutit lidi, aby za tu muziku platili, když je jí tolik zdarma ke stažení. Ale to už je zase ta odvrácená stránka. Na druhou stranu já nevím, jestli by se mi podařilo prosadit, když bych nebyl na internetu.


Co vás nejvíc baví na The Tap Tap?
Já s Tap Tap spolupracuji dlouhodobě už několik let, a po Řiditeli autobusu, co jsem pro ně napsal, jsem složil další dvě písničky a děláme na třetí. Zpíval jsem jim v jedné písničce, kterou jsem nenapsal a občas spolu koncertujeme. Je to kapela, která by měla být velkou inspirací postiženým tím, že nebrečí, ale místo toho se pokoušejí realizovat se a zároveň vytvářejí kvalitní hudbu. Která zase může inspirovat další postižené, leckdy i zdravé, protože to dotáhli dál, než řada kapel, které nejsou rekrutované z Jedličkova ústavu.

Chtějí lidé poslouchat chytré a vtipné texty anebo je zajímá melodie?
Já myslím, že text a melodie by měly jít v ruku v ruce. Kolikrát mi někdo řekne „napiš mi něco xindlovskýho a pošli mě nějakou romantickou cajdárnu“ a diví se, že když to napíši, je to potom jiné  než moje písničky. Protože, když bych třeba na Dysgrafika dal složitou melodii, tak nebude mít tu údernost  co má. Text by měl být odrazem muziky a muzika odrazem textu. Jinak to působí roztříštěně.

Klip na Dysgrafika byl parádní. Kdo se na vašich klipech podílí, vy osobně?
Spolupracuji s několika režiséry. Jakub Sommer děla Aděla, Dysgrafika a Nejlepšího Kuchaře, Jarda Fuit Lásku v housce, Štědrý večer a Digihrách, Radovan Síbrt Řiditele autobusu a Zlato. Vítek Karas mi natočil klip k Dočasné svaté, Adrian Kukal k Chemii a k aktuální Babríně mi udělal klip Ondřej Pfeiffer, který má také na svědomí booklety k mým deskám. Většinou na scénářích klipu s režiséry spolupracuji, protože do klipu chci otisknout svou vizi strjně jako do písně. Ale ty scénáře vznikají ve spolupráci. Nechci nikomu z režisérů nic diktovat. Když už si někoho vyberu, tak je to proto, že se mi líbí, jaké filmy dělá. Takže by byla hloupost nutit ho, aby dělal něco proti svému přesvědčení.

Mimo internet, kdy a kde vás teď můžeme slyšet živě?
Pokud chcete mít aktuální informace o vystoupeních a koncertech, tak zde jsou stránky www.xindlx.cz a tady je oficiální facebook. Termíny koncertů najdete tady: koncerty

Co od vás by měli lidé znát? Nebo jinak, jaký song by měl zaznít lidem v uších, když se řekne Xindl X?
Já myslím, že sen každého písničkáře je, aby když se řekne jeho jméno, aby nezazněl jeden song, ale aby jich zaznělo víc. Čím víc jich zazní, tím víc je to asi znamení, že to člověk dělá dobře.

foto: Dalibor Konopáč

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Jak funguje olympijská pochodeň?

Jak funguje olympijská pochodeň?

10. 04. 2008, autor: admin

Moderní doba si žádá své i na poli donedávna okupovaném osvědčenými dřevěnými pochodněmi...

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

Celebrity: Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla  nejedna tvář českého showbyznysu

Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla nejedna tvář českého showbyznysu

Slavnostní premiéra akčního filmu se nesla v duchu velkýc...

Celebrity: Dalibor Gondík by chtěl být promítačem v kině

Dalibor Gondík by chtěl být promítačem v kině

Slavnostní premiéra očekávaného válečného dramatu DUNKERK...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

Svoje želízko v tvrdém segmentu kompaktních crossoverů má od dneška i nová Kia Stonic. Nejenž...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.