Rozhovor: Miluju vůni benzínu a řev motoru

14. 06. 2011, autor: Jarda Sauer
Filipa Sajlera asi znáte jako kuchaře z pořadu Kluci v akci. Nechtěli jsme se s ním ale bavit o vaření – spíš nás zajímalo, jak se mu daří za volantem závodního Eva X. Ano, Filip se s vervou vrhnul do světa závodů do vrchu...
Rozhovor: Miluju vůni benzínu a řev motoru

Když jsem známým říkal, že s vámi jdu dělat rozhovor o závodech, jejich reakce byla vždy podobná: „Cože, on už nevaří?“ Můžete tedy svoje fanoušky uklidnit a vysvětlit, jak to je?
Bylo by jistě fantastické, kdybych se mohl živit jako automobilový závodník, ale bohužel to tak není (smích). Takže pořad Kluci v akci stále natáčím, stále se věnuji i své společnosti Perfect Catering. To mě živí a pomáhá mi k tomu, abych mohl závodit, protože motoristický sport sice je nádherný, ale bez partnerů a i vlastních peněz se prostě neobejde.

Závodění vás prý lákalo už spoustu let. Kdy jste se rozhodl, že je na čase s ním začít?
Sám za sebe bych ten začátek možná ještě chvíli oddaloval, ale k závodům jsem měl blízko už proto, že moje manželka a můj tchán závodí už dlouho (Filipův tchán Martin Jerman má titul mistra Evropy a dva tituly mistra republiky, Martinova dcera a Filipova manželka Gabriela je čtyřnásobnou vítězkou Dámského poháru mistrovství Evropy, pozn. red.). Ale za začátek mého závodění může tchán. On přišel s tím, že bychom si mohli udělat rodinnou stáj a věnovat se závodům do vrchu, on byl hlavním strůjcem finančního zajištění.

Proč zrovna závody do vrchu? V čem jsou lepší než třeba rallye?
Zvažovali jsme, zda být v nějaké privátní stáji a jezdit na okruzích, ale pak jsme se rozhodli, že když v téhle disciplíně Martin a Gábina vyrůstali, nebylo by špatné se k ní vrátit zpátky. Navíc je to tradiční disciplína: V motorsportu i v životě je nejlepší dělat chyb co nejméně, ale v závodech do vrchu prostě nemůžete chybu udělat žádnou,  je to o absolutní koncentraci.


Když jste zmínil ty chyby - jaký jste řidič mimo závodní tratě? Už jste měl nějakou nehodu?
První moje nehoda přišla v době, kdy jsem měl asi čtrnáct dní řidičák, to jsem tátovi naboural auto. Protože když máte čerstvý řidičák, tak si prostě myslíte, že řídíte nejlíp... Jednu vážnou nehodu jsem zažil i s kamarádem, ovšem to jsem neřídil. A ještě došlo na jeden ťukanec, kdy jsem jednou tak trochu nedobrzdil a bouchnul do auta před sebou... K tomu, jaký jsem řidič: Rád jezdím rychle, ale jen v místech, která jsou přehledná a otevřená. Nedovolím si jet rychle v obci nebo v místě, kde třeba probíhá nějaká údržba a pracují tam lidi..

Popište mi, co prožíváte před závodem a při závodě. Je to tréma? Strach? Napětí? Adrenalin?
Strach mám vždycky a myslím, že je dobře, když ho člověk má. Není to ani tak strach o sebe, ale když víte, kolik stojí závodní technika, tak hlavně nechcete to auto zbořit. A možnost, že ho zboříte, vlastně hrozí v každé desetině vteřiny. Taky cítím k autu přirozený respekt, přeci jen to jede hodně rychle... Pocity při závodě bych popsal jako adrenalinové štěstí, opojení benzínem a zvukem motoru. Je to samozřejmě zábava, napětí a psychické vypětí. Všechno je ale příjemné,  žádný negativní vjem rozhodně necítím.

"Pyšný sám na sebe jsem vždy, když auto neroztřískám..."Na jaký ze svých závodních výsledků jste zatím nejvíc pyšný?
Když se jela první akce sezóny, Brněnský drak, tak jeden ze dvou závodů jsem vyhrál a v tom druhém jsem dojel druhý. Ale je to kombinace štěstí a třeba toho, že někomu nejelo dobře auto nebo udělal nějakou chybu. Samozřejmě jsem za to ale byl rád. Ovšem nejpyšnější jsem, když vím, že jedu dobře stopu, že všechno dělám dobře, že mám pěkný čas, a když mě pak pochválí někdo ze zkušenějších závodníků. A pocit štěstí prožívám vždy, když auto dovezu až nahoru a neroztřískám ho (smích). 

Už jste naznačil, že tým Evolution Racing, v němž jezdíte, je rodinným týmem. Jezdíte v něm vy, váš tchán a vaše žena. Myslíte, že rodinný tým funguje stejně dobře jako standardní týmy?
Martin je hlavně trochu zvláštní tchán, on je hrozně v pohodě a je s ním sranda. Tam tedy rozhodně žádný problém necítím. S manželkou jsme se taky o autech bavili vždycky a myslím, že až teď jsem se mohl víc přiblížit tomu, co vždy při závodech prožívala. Víte, vždycky, když mi o svých zážitcích vyprávěla, říkal jsem si: „Je to hezké, ale neznám to.“ Přirovnal bych to k tomu, když jdete desetkrát na party, protože se někomu z kamarádů narodí dítě. Ale až když tu party kvůli narození dítěte pořádáte vy sám, je to ta správná emoce. Takže abych to uzavřel, rodinný tým je úplně v pohodě. Což je dáno i tím, že sice nám při závodech jde o výsledky, ale zároveň to pořád vnímáme jako zábavu.

Martin i Gábina jsou velmi zkušení závodníci, zatímco vy jste v nevděčné roli nováčka. Jak takové postavení snášíte? Necháte si od nich radit?
Myslím, že období, kdy si každý myslí, že věci dělá nejlíp, pomine tak okolo třicítky. Takže se snažím jezdit tak, jak mě naučili v závodní škole – soustředit se na jízdu, správně brzdit a řadit, včas zatáčet, držet stopu. Poradit si vždycky nechám rád, od Martina i od Gábiny. Vím, že jsem nováček, tak se snažím si z rad vzít to nejlepší.

Zlepšujete se? Jste se sebou jako se závodníkem spokojený?
Hrozně jsem se bál prvního závodu, jestli mi to vůbec půjde, jestli na to auto budu mít, jestli to budu zvládat. Zjistil jsem, že to docela jde, určitě by to mohlo být horší... Myslím, že je snem každého normálního chlapa jezdit závodním autem, takže jsem hlavně rád, že můžu tenhle sen skutečně realizovat a snažím si to užívat.

"Život přeje připraveným. Tak se podle toho chovám."V jednom rozhovoru o vaření jste řekl „kdo je připraven, není překvapen.“ Chováte se podle tohoto hesla i při závodech?
No jasně (smích)! Snažím se být všude včas, připoutaný, mít zahřáté auto... Ve srovnání se zkušenými závodníky při jakémkoliv přerušení závodu radši  sedím v nastartovaném autě v helmě a kombinéze a snažím se soustředit na nadcházející jízdu. Život přeje připraveným a být připravený je vždycky dobré!

I na webu Evolution Racing se píše o tom, že vaše angažování do týmu by mělo ještě posílit zájem médií a sponzorů o tým. Není vám líto, že se o vás raději nepíše jako o nové naději motosportu?
Určitě si nemyslím, že bych byl nová naděje, jsem spíš amatérský jezdec s profesionálními ambicemi (smích). Beru to tak, že zájem médií a veřejnosti o mě prostě existuje. Co jsem se bavil třeba s organizátory závodu Ecce Homo, tak prý vítají, že se závodu zúčasní někdo, o koho je mediální zájem, protože to motorsportu pomáhá.  A já sám se s těmi lidmi cítím dobře, všichni jsou pro závody nadšeni. Necítím se mezi závodníky být celebritou, to ani není důležité, prostě mě závodění baví a těším se z něho.

Říkal jste, že máte profesionální ambice. Jaký jste si coby závodník vytkl cíl?
Já jsem si pro letošní rok dal za cíl naučit se co nejlépe ovládat svoje auto. V rámci možností. A taky jsem si umínil, že to auto nechci zbourat (smích). Strašně se mi líbí způsob závodění Sebastiena Loeba – on je úspěšný, protože prostě nebourá a nedělá chyby. Snažím se soustředit na něco podobného, a očekával bych, že když to zvládnu, tak se snad i nějaké výsledky dostaví. 

Jezdíte s vozy Mitsubishi Lancer Evolution X. Proč jste se rozhodli právě pro ně?
Martinovi se strašně líbilo Evo IX, a tak říkal, že by to mohla být ta správná technika pro nás. Pravda, teď se ukazuje, že ta volba možná mohla být i jiná... Ale Evo je prostě hodně populární, hezky vypadá, má velké renomé, je to relativně nové auto. Dnes si z nich Martin dělá trochu srandu, tvrdí, že jsou to vlastně takové velké taxíky. Říká: „Tak sedneme do těch našich Volh a pojedeme nahoru.“ Nicméně jsou to nová auta pro nás všechny, takže letošní sezónu bereme trochu jako testovací, aby se auta vyladila a příští rok jsme mohli závodit naplno.

Kdo se o vaše auta stará? Kolik máte mechaniků?
Máme jednoho stálého mechanika. Plus mechaniky, které si najímáme na závody. Bez nich by to nešlo.

Předpokládám, že jde o finančně hodně náročný koníček. Kolik stojí sezóna?
Není to záležitost milionů... Na jednu sezónu a jedno auto počítejte řádově statisíce korun – tedy pokud auto nezboříte a budete šetrný k pneumatikám. Náročnější je spíš pořízení závodní techniky a všeho zázemí - potřebujete karavan, vleky, doprovodné vozidlo s technikou a náhradními pneumatikami a tak.

"Je to tak krásný koníček, že čas na něj si najdu vždycky..."Nesete aspoň část nákladů sám? Nebo se vám daří vše pokrýt sponzorskými penězi?
Největší část nákladů nese Martin, nějakou část platím já a nejmenší část je ze sponzorských peněz. Ale kdyby se mezi vašimi čtenáři našel nějaký sponzor, tak ať se klidně ozve, budu rád (smích)! Dokážeme partnerům přichystat zajímavé obohacení různých VIP akcí a setkání s klienty,  protože málokdo si dovede představit, jak jízda v závodním autě vypadá.

Jak se dají závody časově skloubit s vařením, s podnikáním, s rodinou, s malým dítětem? Nebojíte se, že časem budete muset některé ze svých aktivit trochu ošidit?
Důležité je vše si dobře naplánovat, takže jsem se snažil naplánovat si letošek tak, abych měl během pár víkendů a dalších dní volno. Ne jenom prací je člověk živ, a tak, i když pracuju hodně, jsem si to prostě zařídil tak, abych na závody čas měl. Je to tak krásný koníček, že si čas na něj budu hledat i nadále. Někdo jezdí rybařit, někdo na chalupu, my jezdíme na závody!

Češi vás znají jako úspěšného kuchaře, tanečníka z pořadu Star Dance, teď jste si osvojil i roli závodníka. Nejde se nezeptat: Co bude dál? S čím překvapíte v budoucnosti?
Byl bych rád, kdyby si mě lidé vždycky pamatovali jako kuchaře, to je moje povolání, baví mě a jde mi. Tanec mi moc nešel, i když jsem dělal, co jsem mohl, a závodění beru jako hobby. Ovšem ze všech věcí, kterými jsem byl a kterými budu, je role závodníka jednou z těch, které mám nejradši.

Takže se nedočkáme toho, že byste za pár let začal ještě závodně jezdit na koni nebo hrát golf?
Nevím (smích)! Golf chodím hrát, ale nevěřím, že bych se mohl stát profesionálem. Na koni se taky rád svezu, ale mám na ně trochu alergii. Takže nejvíc mi opravdu vyhovuje benzín a kuchařská práce. Ovšem život je nevyzpytatelný a člověk může být čímkoliv!

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Rozhovor: Český profesionální odstřelovač

Rozhovor: Český profesionální odstřelovač

10. 01. 2011, autor: Jarda Sauer

Odstřelovači. Asi žádná jiná armádní profese není pro laiky tak atraktivní. Udělali jsme proto rozhovor právě s jedním z českých vojenských odstřelovačů!

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

Celebrity: Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla  nejedna tvář českého showbyznysu

Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla nejedna tvář českého showbyznysu

Slavnostní premiéra akčního filmu se nesla v duchu velkýc...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran r...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.