Řídili jsme F1 a speciál Le Mans na okruhu Paul Ricard

30. 01. 2013, autor: prochlapa.cz
Co si představíte pod pojmem den plný rychlosti? Seskok padákem? Cestu japonským rychlovlakem? Já vidím stáž v závodních speciálech.
 Řídili jsme F1 a speciál Le Mans na okruhu Paul Ricard

Původně jsem vlastně vůbec nevěděl, že to jde, že je to možné... Tedy pro běžného smrtelníka trochu nepředstavitelná situace. Ale jde to... Objednat si stáž a posadit se do ef-jedničky a na vlastní kůži zažít pocit pilota závodního monopostu.

To ráno na závodním okruhu Paul Ricard byla asi jako každé jiné. Mne ale čekala životní příležitost řídit monopost F1 Prost  nebo F1 Arrows. S vidlicovým desetiválcem o výkonu přes sedm set koní. Už jsem se viděl za volantem, ale... díky chybě v úvodní jízdě s monopostem F3 (udělal jsem totiž hodiny), my francouzští promotéři půjčili zezačátku na osm kol formuli 1 s osmiválcem a výkonem „jen“ 650 koní. Tu formuli Prost AP02 V8, kterou ještě před pár lety pilotovali Jean Alesi a Nick Heidfeld.

Takže jsem za volantem F1 V8 absolvoval osm kol. Na téměř čtyřkilometrové trati vyhrazené jen a jen pro mou osobu. Paul Ricard jen pro mne? Paráda!

Pak už jsem mohl klidně do desetiválcové ef-jedničky, anebo do Peugeotu 905.  Vybral jsem si legendárního Francouze a nelitoval jsem, i proto, že kolegové, kteří byli na stáži se mnou a vybrali si pro své velké finále F1 V10, měli velké problémy. Jeden, se nedokázal protáhnout ani první zatáčkou.

Zpátky ale na začátek, nechal jsem se unést tou rychlostí a myslím, že je potřeba vysvětlit, jak celý den vlastně začal. Pro první zkušenost s jízdnou v monopostě F1 se doporučuje nejdřív absolvovat jednodenní stáž na okruhu Var tak, jak o tom psal kolega Filip Rakovan v reportáži na Autowebu. Tu já měl ale už dávno za sebou, a tak jsem zamířil rovnou na okruh, jehož majitelem je Bernie Ecclestone, pořadatel F1 GP.

Začal jsem opět na F3, razantně, možná až moc. Na trať jsem vyjel jako třetí v pořadí, ale už na konci prvního kola jsem dojel jezdce před sebou a na cílové rovince jsem ho předjel.

V druhém kole jsem se dostal před dalšího pilota, který měl evidentně se svou ef-trojkou nějaké problémy. A pak... hodiny ve čtvrtém kole. Nicméně do depa jsem se vrátil přede všemi, s náskokem. Tak tohle si nechám líbit.

Den na okruhu utíkal rychle a přiblížila se hlavní část stáže.  Na sluncem zalité ploše na mne čekala dramatická F1 připravená jen na to, abych do ní nasednul. Mechanici mi připravili, jak už jsem říkal, monopost F1 Prost AP02 V8, se kterým budu jezdit osm kol.

Mohutné pneumatiky budí respekt. Na pokyn mechanika si sednu, tedy spíše lehnu do kokpitu. Někde daleko vpředu nahoře jsou tři pedály. Ano, i spojkový, ale ten budu potřebovat jen na rozjezd. Adrenalin stoupá, pocity, dojmy a vjemy se násobí. Mechanik zapíná a utahuje bezpečnostní pásy. Jestli teď nepřestane, tak mi snad prasknou kosti a vylezou oči z důlků. Je to napevno, ale už z minulé stáže vím že je to potřeba, pamatuji si, co s člověkem udělá přetížení v zatáčkách a na brzdách.

Nasadit malý volant s pádly řazení. Dostávám poslední pokyny, potom hledáme třímilimetrovou toleranci, ve které zabírá spojkový pedál. Tu polohu nohy si musím zapamatovat.

Poslední okamžiky před jízdou, vybičovaná psychika, soustředění. Moje touha řídit je silná. Dokážu to, zvládnu, za každou cenu.

Dávám si na hlavu nehořlavou kuklu a přilbu, natahuji rukavice, koncentruji se. Nad hlavou mi kdosi drží slunečník. Motor je zatím potichu. Cítím se nádherně. Přestávám vnímat okolí, kochám se pohledem na přední pneumatiky, a předek monopostu. Moc dopředu nevidím. Chci si to užít, nesmím vyletět z tratě. Nemohu se dočkat, kdy to vypukne.


Video: Souboje stíhaček ve 2.světové válce

Nahá Pavlína Pořízková a další celebrity bez plavek

Říká Miloš Zeman pravdu anebo lže?


Zapínám kontakt,. Mechanik pomocí vzduchové pistole startuje motor. Neskutečný řev! Motor je třeba hned chytit, někde kolem 3200 otáček. Přidávám plyn, zvyšuji otáčky a čekám, než mi Patrick, mechanik, dá pokyn ke startu. Pouštím spojku, pak pravé pádlo pod volantem, padá tam dvojka. Povoluji spojkový pedál a čekám na ty tři milimetry záběru. Rozjíždím se, plynule, ještě bez zvyšování otáček. Spojku držím v prokluzu, aby se zahřála a ne okruhu fungovala. Je totiž z karbonu, stejně jako brzdy. A pak už vstupuji do světa těch, kteří řídili formuli jedna na závodním okruhu Paul Ricard., na opravdové závodní dráze.

Je to tady. Už dávno (jsou to asi tři vteřiny) jsem zapomněl na přitažené bezpečnostní pásy. Ještě před výjezdem na dráhu dávám trojku. F1 reaguje bleskově, brutálně, ale přesně. Musím myslet na pokyny instruktorů od F3. Nejdříve tvrdé brzdy, potom degresivní brždění s postupným podřazováním na nižší rychlostní stupně, a až potom je možné volant natočit do zatáčky. Mírně brzdím až k vrcholu oblouku, monopost F1 vyžaduje dostatečný přítlak na předních kole, jinak nezatočí. Pětaosmdesát procent hmotnosti má totiž na zadních kolech.

Na trati jsem s monopostem F1 sám, záleží jen na mne, na mých schopnostech, na mém odhodlání. Málokdo si možná uvědomí, že schopnosti „amatérů“ se ani nepřiblíží ke skutečným hranicím monopostu, skutečná rychlost F1 je prý dvojnásobná oproti té, kterou si myslíte, že jedete.

Reálnou rychlost je třeba mít stále na paměti, vnímat ji. Fantastické síle osmiválce se jen máloco vyrovná. Můj monopost váží jen 550 kilogramů, z nuly na stokilometrovou rychlost akceleruje za 2,5 sekundy, ze stovky na dvoustovku se dostane za dalších 2,5 sekundy. Neuvěřitelné. Jen pět sekundy a jedu 200 km/h?!

Samostatnou kapitolou jsou brzdy, v F3 je nutné vyvinout tlak na brzdový pedál silou cca 40 kg, ale v monoposte F1 je potřeba až 80 kg! V obyčejném autě na to stačí díky posilovači nějakých čtyři až šest kilo. Zpomalení je také brutální. Tedy pokud správně brzdíte a brzdovou soustavu zahřejete, Jinak stroj nezpomalí...

Ženu se neskutečnou rychlostí do zatáčky, musím brzdit, v krátkém čase ještě podřazovat. A na rovince pak plynový pedál až na podlahu a zažívám neskutečný pocit euforie. Když jsem onehdy absolvoval první stáž, jezdil jsem „předpisově.“ Teď a tady na to jdu agresivněji a výborně se bavím!

Dvě rovinky, na kterých se řadilo na šestý stupeň. Strašný kalup! Musím se spoléhat na to, že správně zabrzdím a podřadím, že aerodynamiky, zafunguje, že brzdy jsou zahřáté. A do zatáčky na konci cílové rovinky najíždím ve 280 km/h, přetížení 4G. Masakr.

Volant zase rovně, pádlem cvakám na trojku, každé podřazení vyvolá trhnutí monopostem, otáčky při meziplynu vyletí až na hranici deseti tisíc. Není čas na zaváhání, není čas, ani místo.

V prvním kole jsem vyjel mim trať, měl jsem víc tlačit na brzdu. Vracím se z únikové zóny a jedu dál. Neřeším to, není čas. Vyrovnám prokluz zadních kol na výjezdu ze zatáčky. Čas se smrskl na jeden jediný bod, koncentrovaný pocit radosti, nadšení, uspokojení. Svou jízdu s monopostem F1 jsem úspěšně dokončil. Bylo to fantastické, nepředstavitelné, neskutečné. Automobilová brutalita v nejvyšší formě. A to ještě nemá být vše.

Odpoledne mi přistavili okruhový prototyp Peugeot 905. Víte o čem je řeč, ne? O dvojnásobném vítězi 24hodinovky Le Mans. Motor V10, výkon 670 koní, maximální rychlost 350 km/h.

Do anatomické sedačky se musím nasoukat přes úzké dveře. Vnímám malý volant, páku sekvenční převodovky (tady však řadím už se spojkou) a malou kameru nasměrovanou na mne. A zase, pořádně utažené pásy.

Atmosféra kabiny závodního speciálu má své kouzlo, ale atmosféra kabiny závodního speciálu jedoucího 320 km/h má kouzlo milionkrát větší. Na cílové rovině takovou rychlost mám!


DOPORUČUJEME: Jak vyjádřit jízdu v autě pomocí Meme Faces


To, jak auto „plave“ ve vysoké rychlosti je ještě výraznější, než v monopostu F1. Navzdory tomu mám ale na dlouhých rovinkách plyn až na podlaze. Jen těžko se popisuje zážitek z průjezdu zatáčkou ve dvousetkilometrové rychlosti. Nebo zkušenost, když zadek ustřelí a zadní pneumatiky jdou až na obrubník. Tohle nenabídne žádný supersport.

Co říct závěrem? Jasně, připil jsem si na konec dne šamanským s ostaními účastníky stáže a dostal diplom, který mi bude tenhle zážitek připomínat, i když to ani není potřeba ... na den, plný rychlosti, adrenalinu, jízdy s F1 a Peugeotem 905 se nedá zapomenout. Do konce života.

Ivan Hitka, foto: Hitka.sk

 

 

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Autodráha v kufru

Autodráha v kufru

20. 11. 2006, autor: admin

Dlouhé dny v práci či na cestách už nemusejí být nudné, když víte, co si zabalit do manažerského kufru místo štosu lejster…

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

Celebrity: Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla  nejedna tvář českého showbyznysu

Tom Cruise je zpět na stříbrném plátně, Nebeského gaunera omrkla nejedna tvář českého showbyznysu

Slavnostní premiéra akčního filmu se nesla v duchu velkýc...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran r...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.