Řídili jsme Airbus A320 – a bezpečně přistáli

20. 02. 2013, autor: Dalibor Žák
Řídit dopravní letadlo není zas až tak jednoduché, jak jsme mysleli. Ale i tak jsme to zvládli. A nespadli.
Řídili jsme Airbus A320 – a bezpečně přistáli

Háže to se mnou ze strany na stranu, pevná zem se pořád přibližuje a i když vidím ranvej, zdá se být ta vzdálenost nekonečná. Běží mi jen jeden motor, řídím manuálně a mám co dělat, abych dopravní Airbus A320 udržel v ose přistávací dráhy 24 na pražské Ruzyni.

"One thousand..." hlásí palubní systém výšku od země, mám vysunutý podvozek i klapky a letadlo je, aspoň doufám, správně nakonfigurované na přistání. "Five hundred". Už asi není cesty zpět. Druhý motor těžko nějakým zázrakem naskočí, takže prostě musím s tímhle šedesátitunovým krámem přistát.

DOPORUČUJEME: Jak překonat strach z létání

"Hups!" automatické ovládání plynu mi zase při přiblížení trochu přidalo a celým letadlem do cuklo doleva, jak pravý motor zabral. Vykopávám kormidlo vpravo a snažím se kniplem tuhle obří ocelovou krávu řídit. "Fifty... forty... thirty... twenty..." hlásí systém výšku nad zemí. Vidím světla ranveje a začíná to být dobré. Zavírám přívod paliva pravému motoru, trošku ještě koriguju kniplem a jen čekám na náraz o zem.

"Žuch!", celým kokpitem to cuklo, jak nejprve Airbus A320 dosadl na pravou podvozkovou nohu a pak hned na levou. Spoilery se vysunuly, zapínám brzdící revers na pravém motoru a snažím se letadlo aspoň udržet na ranveji. Zpomalujeme! Stojíme! Tohle je úspěch. Přistál jsem na Ruzyni s dopravním Airbusem A320, kterému vysadil krátce po startu jeden motor.

No, počkejte, snad jste si nemysleli, že mne nechali tohle udělat ve skutečném dopravním letadle s cestujícími? Tohle je simulátor. Ale tak věrný simulátor, že člověk hned zapomene, že nesedí v opravdovém letadle.

Aby také nebyl, protože tohle je simulátor, který používá letecká společnost České aerolinie k výcviku posádek a prý je tak dokonalý, že piloti zde vycvičení mohou rovnou usednout do dopravního letadla s cestujícími. Lze tu nastavit každé myslitelné kritérium od počasí přes hodinu letu po jakoukoli závadu. A právě jednu takovou jsem si teď vyzkoušel – vysazení jednoho motoru za letu.

Ale to bylo až úplně naposled, nejprve jsem se chtěl s ovládáním trochu seznámit. Ačkoli se o letadla zajímám už docela dlouho a dovolil bych si tvrdit, že mám aspoň použitelné teoretické znalosti, ve skutečnosti člověk zjistí, jak moc je ovládání letadla složité – i Airbusu A320, do kterého ve velké míře promlouvá automatizace usnadňující pilotáž. Takže by ji měl teoreticky zmáknout i takový amatér jako já.

Nejprve jsem si zkusil klasický start a přistání podle pravidel pro vizuální let. Asi jsem musel udělat na instruktora dojem, protože mi dal vybrat, jaké chci další letiště. Upřímně, Ruzyně je sice fajn, ale nepředstavuje moc velkou výzvu. Vybral jsem si rakouský Insbruck, protože ten vyžaduje hodně precizní přiblížení.

Zatímco s normálním letadlem by sem trval přesun aspoň hodinu, tady stačilo jen zmáčknout tlačítko a za pár sekund už poznávám charakteristické okolí rakouského města. Tady do simulátoru lze skutečně nahrát cokoli. Abych to měl ale jednodušší, instruktor mi "vypíná" počasí, takže mám prakticky bezvětří a velkou dohlednost. No, ve skutečnosti si člověk vybírat nemůže...

Rozjet letadlo po ranveji žádná práce není. Prostě se nastaví klapky do první polohy, páky ovládání plynu se posunou dopředu, nabere se požadovaná rychlost a ve vhodném okamžiku přitáhne knipl řízení. Pak se jen zasune podvozek a stoupáte. Jenže s manévrováním už to tak jednoduché není.

Když chci zatočit, musím chvíli čekat, protože letadlo nemá tak rychlou odezvu jako třeba osobní auto. Všechno se děje velmi pomalu a musím hodně přemýšlet dopředu. Ve velké výšce to asi ani nepřijde, ale když jsem teď jen těsně nad vrcholky Alp a musím optimalizovat rychlost a úhel klesání, není to skutečně nic jednoduchého. Instruktor mi pomáhá s brzděním letadla pomocí spoilerů a dává mi jasné a srozumitelné pokyny, sám bych se tu zorientoval jen těžko.

Sice tu mám moderní navigační systémy, ale než bych našel, jak správně nastavit počítač pro automatické přiblížení na letiště, rozmázli bychom se o nejbližší kopec jako jahoda. Řídím (nebo se aspoň snažím předstírat, že řídím) ručně a po dvou zatáčkách vlevo už zase vidím ranvej a jdu na přistání.

Je to ale výzva, protože ranvej je v Insbrucku mnohem kratší než na Ruzyni a protože jsem dosedl trochu dál za prahem dráhy, máme co dělat, abychom letadlo ubrzdili. Ale opět se to povedlo, takže je čas vyzkoušet něco zajímavějšího.

Zkusíme si let v mlze pomocí automatiky. Airbus A320 je totiž první letadlo na světě, které nenechá pilota udělat chybu – aspoň většinou. Počítač Airbusu totiž neustále hlídá, zda se letadlo nachází v nastavených provozních limitech a pokud by pilot chtěl tyhle limity překročit, automatizace zakročí. Je to něco jako stabilizační systém v autě, když dostanete smyk.

Ale i přes to, že se jedná o téměř plně automatizovaný let, pořád tu musí sedět dva piloti. Především oni rozhodují, kam se poletí a kdy se bude stoupat, kdy klesat a kdy zatáčet. A rovněž musí monitorovat systémy letadla. Těch je tu tolik, že nechápu, jak to mohou stíhat. Sám mám co dělat, abych si zvykl hlídat výšku, rychlost a úhel stoupání či klesání. Jenže to není všechno, ještě musím monitorovat stav motorů a mnoho dalších věcí.

Začínám i vůči pilotům Airbusů mít větší respekt, protože nejde zjednodušeně říct, že tohle letadlo dělá všechno samo. Ono dělá samo jen to, co musí a co nemusí sledovat piloti. Klade na posádku menší nároky a to je podle mě velký přínos pro bezpečnost.

Ostatně, to si teď máme ukázat. Instruktor nastavil nejhorší možné podmínky, tedy mlhu s dohledností 75 metrů (což jsou provozní minima pro A320). Teoreticky tak ani z kabiny není vidět nic než dvě světla na ranveji. A v tomhle má letadlo přistát? Prý to zvládne.

Autopilot drží výšku a správné nastavení dat umožní přiblížit letadlo k ranveji naprosto bezpečně i v těchto podmínkách. Je to trochu strašidelné sedět a sledovat zkracující se vzdálenost od země. Přesto nějak vnitřně vím, že se nic nestane a že letadlo přesně najde práh dráhy a dosedne. A tak se také stalo.

Díky této automatizaci je dnes letectví skutečně velmi bezpečné a především efektivní a pohodlné. Posádky nemusí neustále hledat alternativní letiště a i nejhorší počasí nemusí nutně veškerou leteckou dopravu uzemnit. Takže i když pilot nevidí skoro nic, letadlo může samo bezpečně přistát.

Teď už je ale čas na pořádnou výzvu. Protože v simulátoru nehrozí, že bych způsobil nějaké fatální škody, nastavuje mi instruktor pěkný oříšek – střih větru těsně po startu. Rozjezd po dráze probíhá normálně, ale sotva se letadlo odlepí a začne stoupat, rozezní se kabinou alarm "Windshear! Windshear!".

To, co následovalo, změnilo můj pohled na náročnost létání. Měl jsem za to, že s proudovým dopravním letadlem nemůže vítr nijak moc zacloumat, pokud mu běží oba motory na plný tah... Jenže i když jsem udělal přesně to, co jsem měl, málem jsme "spadli". Tohle jsou přesně ty situace, které se dají v simulátoru dobře nacvičit, protože reálné podmínky nedokáží piloty připravit tak dobře. Tohle se prostě nestává každý den a když se to stane, musí pilot přesně vědět, co dělat.

A právě proto jsou tu simulátory, aby se mohly posádky bezpečně naučit reagovat na krizové situace jako je právě třeba výpadek motoru, porucha podvozku, ztráta přetlaku v kabině, dramatické počasí a podobně. Rozhodně bych se nechtěl něco takového učit v provozu s cestujícími, kteří doufají, že je odvezu do cílové destinace v celku.

I když chápu provozní možnosti simulátoru, byl jsem překvapen, jak věrně se na hydraulických nohách kabina posouvá. Sice to nedokáže vytvořit hraniční hodnoty přetížení jako opravdové letadlo, ale stačí to k tomu, aby člověk přesně pochopil, co se děje.

Takže když jsem pak přistál jen na jeden motor, což byla samozřejmě také jen nasimulovaná závada (která se ale stát může), bylo na čase skončit. Za hodinu jsem se toho moc nenaučil a rozhodně bych si netroufl sednout si za řízení opravdového letadla s cestujícími. Je potřeba mnohahodinový intenzivní výcvik, protože ke zvládnutí je tu toho strašně moc. Není to jako s autem...

Lákalo by vás také si vyzkoušet řídit dopravní letadlo bez rizika? Společnost Czech Airlines Training Centre, vlastněná Řízením letového provozu ČR, to umožňuje, stačí si to zaplatit. Simulátor je sice vytížený poměrně dost, protože v něm probíhá zdokonalování posádek a zaškolení nových pilotů, ale určitě se volný termín najde. A jestli nefandíte Airbusu a chcete si vyzkoušet "oldschoolové" letadlo, je tu ještě plně pohyblivý simulátor Boeingu 737 či nepohyblivý simulátor vrtulového ATR 42 a 72. No, podívejte se na stránky Funny Flying, tam se dozvíte další informace o létání pro zábavu.

Je to velmi intenzivní zážitek a jestli toužíte stát se pilotem, třeba vám tohle pomůže se definitivně rozhodnout. A jak se pilotem stát? To si napíšeme už brzy.

Dalibor Žák

VYBÍRÁME
Nejlepší piloti: zázračná nouzová přistání

Nejlepší piloti: zázračná nouzová přistání

27. 10. 2011, autor: Dalibor Žák

Porouchané letadlo neznamená automaticky smrt stovek lidí na palubě. Ti nejlepší piloti totiž dokáží přistát i bez podvozku, bez paliva nebo dokonce i bez letiště.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář

img
20. 02. 2013, Uživatel: Martin
Reagovat

Ocelová kráva?:D letadlo je vyrobeno z lehkých materiálů jako je třeba dural. ;) Dále se pak používají kompozity. Moc toho o letadlech nevíš;)


img
20. 02. 2013, Uživatel: vzteklej pes
Reagovat

Hlavně že ty víš všechno nejlíp, viď?


img
20. 02. 2013, Uživatel: Martin
Reagovat

Přesně tak :))


VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/08/titulka-41-640x360.jpg</figure...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.