Recenze: Podivné špionážní hry

16. 11. 2016, autor: Filip Rakovan
Žádné napětí, žádní akce, jen strohá a holá fakta bez špetky fantazie? Ehm, ani náhodou, samozřejmost, se kterou autor předkládá informace ze světa špionů a výzvědných služeb, je vzrušující, provokativní, zábavná.
Recenze: Podivné špionážní hry

Pokud máte rádi knihy o špionech, myšleno klasickou beletrii, obvykle jde o napínavý příběh, u kterého se vám tají dech, vyvstávají otázky, které provokují mysl a hrají na city. Karel Pacner je jako autor jiný, předkládá reálná fakta (ale jsou to skutečně fakta?!) s lehkostí a samozřejmostí, že až zpětně vám dochází, že nečtete fiktivní příběh, ale rekonstrukci toho, co se událo v minulosti mnohdy ne právě vzdálené.

Tak třeba Oblast 51, místo v nevadské poušti, kde podle obecného mínění USA držely pod pokličkou informace o mimozemšťanech, demontovaly létající talíře a vesmírné koráby, pitvaly ufouny. Ve skutečnosti jedna velká kamufláž směrem k SSSR, která měla krýt vývoj špionážních letounů, při přeletech ruských družic Američané rozmísťovali po oblasti nezvyklém zmatečné objekty a konstrukce.

Přes oceán blíže k nám, věčný souboj východu se západem, ať už kolem první světové války, za druhé světové války anebo po ní. Ruští špioni v britských řadách, Britové pracující pro Rusy, bývalí příslušníci SS ve službách izraelského Mosadu, a tak dále a tak dále, příběh za příběhem pomalu a jistě vykresluje atmosféru světa dvacátého století. Leckdy jde o příběhy staré dekády let, ovšem s přesahem do současnosti, protože některá tajemství byla vyjevena až dlouho, dlouho po smrti jednotlivých aktérů.

Za původ viru HIV je obecně považována Afrika, nicméně svého času měl Sovětský svaz zájem, aby si svět myslel, že je HIV dílem USA za účelem "tlaku" na černošské obyvatelstvo. Vznikla tak obrovská mystifikace, nevině zahájená v jednom indickém plátku, a posléze živena odborníky, která má přesah až do dneška, řada lidí věří dodnes tomu, že za vznik viru HIV mohou skutečně USA. Nebo hledání ztracené ponorky Scorpion. Či příběh britského občana "zlanařeného" je špionáži pro SSSR?!

Možná pro někoho šokující je to, že autor automaticky jmenuje konkretní lidi, zapletené do jednotlivých příběhů a kauz. Přímo navázané na vlády určitých zemí, odpovědné za konkretní atentáty na konkrétní lidi, papežem počínaje a nepohodlným spolupracovníkem tajné služby konče. Ve chvíli, kdy dočtete každý jeden příběh si najednou uvědomíte, že jste prohlédli kus historie, která byla ve své době tajná tak, že pouhé uvědomění si jen zlomku této pravdy by vás stálo život.

Albatrosmedia.cz