Recenze knihy: Neznámí hrdinové

01. 02. 2017, autor: Filip Rakovan
Máte svého hrdinu? A teď nemyslíme taťku Šmoulu, Spidermana nebo Billa Clintona, ale někoho, kdo si obdiv skutečně zaslouží.
Recenze knihy: Neznámí hrdinové

Víte, kdo byla Anna Letenská? Měli byste, Anna Letenská byla česká, resp. československá divadelní a filmová herečka z první poloviny dvacátého století. Což o to, takových byla spousta, ovšem jen málokterý umělkyně byla tak odvážná jako právě Anna. Nebudeme teď řešit, jak se narodila do herecké rodiny jako jedno ze šesti dětí, že otec Oldřich byl hercem a režisérem, že matka Marie byla herečkou a že její sestra Růžena Nováková se stala také herečkou. Nás nezajímá ani její pozdější soukromý život,nástup do Vinohradského divadla, první manželství...

Až teprve s druhým manželem se dostáváme k jádru věci, k hrdinství, o kterém musí být řeč. To už jsme v období druhé světové války, kdy byl druhý manžel Anny Letenské, architekt Vladislav Čaloun, zatčen 17. července 1942 za pomoc při ukrývání pachatelů atentátu na R. Heydricha. Anna ho navštěvovala ve vazbě do té chvíle, než byla sama zatčena,převezena do Terezína a pak do Mauthausenu, kde byla 24. října 1942 popravena zastřelením.

Tolik jen ve zkratce, její příběh si prostě musíte přečíst tak, jak jen vypráví Pavel Taussig. Příběh Anny Letenské je jen jedním z mnoha, které v knize najdete. Možná se vám nebude číst snadno, my jsme listovali stránku po stránce se směsí velmi silných pocitů. od vzteku, přes lítost a hrdost, a také s obdivem k lidem, kteří dokázali držet hlavu zpříma tváří v tvář smrti, riskovat ve jménu cti, republiky, svobody, což jsou dnes pro někoho možná už jen prázdná slova. A právě porot stojí za to vzít knihu do roky a vrátit s jejím prostřednictvím v čase.

Znovu ožije Vyšší princip, ne ten, který známe z filmu na motivy povídky Jana Drdy, ale skutečný, který dal základ právě Drdově dílu. Jde o příběhy lidí, které skutečně možná vůbec neznáte, ale kteří si pozornost nás všech zaslouží. Velitel posádky, která se jako jediná v roce 1939 bránila okupantům, autor hudby neznámějších večerníčků, odsouzený v 50. letech k trestu smrti, služka u Heydrichů, která riskovala život pro druhé či sestra Franze Kafky, která pomáhala židovským dětem. Není pravda, že by český národ nebyl odvážný a hrdý, jak dokazuje tato kniha, jen je možná - třeba prostřednictvím pohledu do historie na stránkách této knihy, odvahu a chrabrost znovu rozdmýchat. Tito neznámí hrdinové si to zaslouží.

Detaily a cena: Neznámí hrdinové (Pavel Taussig), Albatros Media