Porsche Cayman

26. 07. 2007, autor: prochlapa.cz
Něco napůl mezi modely Boxster a 911. Taková je aspoň teorie. Praxe ale naštěstí vypadá radostněji.
Porsche Cayman

Jasně si pamatuji nadšení, které mě zaplavilo, když jsem poprvé spatřil koncept Porsche Boxster. Bylo to v roce 1993, dlouho předtím, než se mi podařilo svůj motoristický koníček změnit v zaměstnání. Neviděl jsem ho nikdy naživo, ale fotky stačily. Fantastické proporce a úchvatné detaily, jako panel pěti přístrojů se žlutým pozadím, nebo malé ventilátorky ve středovém tunelu z něj dělaly o mnoho lákavější objekt, než byl pozdější sériový model.

To už ale bývá osud konceptů, že jsou většinou hezčí, než jejich sérioví následníci. Důležité je, že i sériový Boxster měl motor uložený uprostřed, mezi předními sedačkami a zadní nápravou, což mu dávalo téměř dokonalou vyváženost a naprosto skvělé jízdní vlastnosti. Našlo se i pár odvážlivců, kteří tvrdili, že v téhle oblasti snadno předčí ikonickou 911. Neúprosná logika věci jim dává za pravdu - koncepce motoru vzadu se stěží dá označit za ideální výchozí bod a i když Porsche dokázalo v jejím zdokonalení magické kousky, motor uprostřed prostě funguje skvěle hned na první pokus.

Podobné vzrušení, jako při spatření onoho konceptu, jsem měl o pěkných pár let později, když jsem už jako novinář na ženevském autosalonu uviděl koncept jednoho úpravce, který opatřil Boxster pevnou střechou a ještě k tomu ho nastříkal v barvách Gulf. Zkrátka ohromná stylovka. Něco mi říkalo, že Boxster s pevnější uzavřenou karoserií na tom bude s jízdními vlastnostmi ještě o něco líp...

A Porsche reagovalo. I když tiskové zprávy tvrdí opak, Cayman je prostě a jednoduše Boxster kupé. Když se objevil na trhu, byl přesně na půl cesty mezi Boxsterem a 911 - měl výkon na půl cesty, zrychlení na půl cesty, cenu na půl cesty. Jenže Boxster pak prošel mírným faceliftem, takže motory dnes mají stejné - slabší verze o objemu 2,7 litru má 245 koní a 273 Nm, silnější verze S potom objem 3,4 litru, výkon 295 koní a točivý moment 340 Nm.

A právě slabší verze se nám na pár hodin dostala do nedočkavých rukou. Je to vlastně nejlevnější Porsche se střechou, jaké se dá koupit - základní cena je 1 465 000 Kč, ale nenechte se mýlit - pokud budete chtít jen trochu dobrou výbavu, příplatky rozhodně nebudou malé.

Ale přízemní ekonomiku stranou - jaký vlastně Cayman je? Řečeno jednoduše, skvělý. Na dnešním trhu existuje spousta aut, které vás ohromí výkonem, či pružným zrychlením, ale jen málokdy narazíte na auto, které vlastně moc silné není a přesto vás naprosto dostane. Cayman levnými lákadly výkonu naprosto pohrdá. Ne, rozhodně není pomalý, ale skvělým časům, které zaznamenáte na trase z A do B nevděčí drtivé akceleraci z každé zatáčky. Přísun výkonu z jeho plochého šestiválce vyniká naprostou plynulostí a při správné práci s trochu tuhou řadicí pákou vám umožní uspokojivě rychlý přesun. Pokud chcete spolujezdci vyrazit dech, poslouží vám lépe přemotorovaný hatchback, jako třeba nedávno testovaná Mazda 3 MPS. Ovšem, přestože má o 15 koní a spoustu Newtonmetrů víc, ani vteřinu nepochybuju, že by se na točité okresce dokázala Caymanu udržet.

Jízdní vlastnosti malého Porsche jsou zkrátka a dobře z jiného světa. Jsou ovšem určeny pro jeden určitý druh řidičů - pro ty, kteří hledají dokonalost a kteří se radují z každé zatáčky, projeté ideální stopou. Pokud patříte mezi stále vzrůstající počet těch, kteří vidí zábavu v powerslidech, driftech a podobné urychlené spotřebě pneumatik, na tohle auto rovnou zapomeňte. Na utržení zádi plynem nemá dost výkonu, když to zkusíte přes ruční brzdu, utrhne se velmi rychle, ale téměř se nedá udržet - koncepce s motorem uprostřed prostě na takováhle alotria není stavěná.

Stačí na driftování zapomenout, zvolit co nejlepší stopu a Porsche vám ukáže, co je to komunikace s řidičem. Docela mě překvapilo, že přilnavost není zrovna zázračná. Tedy jen do chvíle, než jsem si všimnul, že na tachometru jsou o třetinu vyšší čísla, než jsem se původně domníval. Na rozdíl od aut, která maskují rychlost na rovinkách, má ale Cayman jednu nespornou výhodu - nemusíte se bát, že vjedete do zatáčky tak rychle, že to podvozek nezvládne. Samozřejmě, pokud opravdu nejdete naprosto bez mozku. I když vlétnete do zatáčky mírně rychleji, než by bylo záhodno, podvozek zůstává dokonale čitelný a nezáludný. Na nerovném povrchu (kterého je u nás rozhodně víc, než toho rovného) vám podle momentální situace začne ujíždět přední, nebo zadní náprava, ale není to nic, co by vás vystrašilo, spíš jen další komunikační kanál. Stačí správně reagovat, což je u Caymanu spíš instinktivní záležitost, a podvozek se zase srovná. Testovaný kus měl příplatkové stavitelné tlumiče, které dovolily mírně měnit charakteristiku jízdy - komfortní nastavení trochu ulehčí od poskakování ve městě, ale žádný drtivý rozdíl nečekejte.

Pro řidiče, který to s řízením jako takovým skutečně myslí vážně, neexistuje lepší kupé. Ani mezi skvosty, jako je BMW Z4M kupé, nebo Nissan 350Z nenajde sobě rovného - ty jsou prostě určeny pro jiný styl jízdy.

Nakonec se ukazuje, že je na těch zpropadených financích přece jen dost záleží. (Kdo by to byl řekl, že?) Pokud zákazník nemá nouzi a příplatek 324 tisíc si může dovolit, rozhodně bych poradil silnější Cayman S. Ovšem ani slabší model se nedá označit za pomalý, pokud s ním člověk správně zachází. Na okruhu bude za eskem zaostávat, na silnici už o dost míň - a hlavně ho asi příliš často nepotká.

Každopádně jsme si ověřili, že Cayman je plnokrevné Porsche. Žádný paskvil, kříženec, nedochůdče, tohle je Porsche, které se může o své jméno opřít a automobilka se za něj rozhodně nemusí stydět.

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Nejlepší rok v historii Porsche

Nejlepší rok v historii Porsche

10. 12. 2004, autor: admin

Podle všech měřítek měla minulý rok značka největší úspěchy za dobu své existence. V prodejních číslech nevede Boxster, ani 911, nýbrž často vysmívaný, avšak výsostně schopný Cayenne.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/10/titulka-22-640x360.jpg</figure...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.