Nissan X-Trail 2.0 dCi

22. 11. 2007, autor: prochlapa.cz
Vypadá, že se skoro nezměnil, ale změnil se dost. A zvětšení ve všech směrech není zdaleka změnou jedinou.
Nissan X-Trail 2.0 dCi

Když byl nový X-Trail před třičtvrtě rokem představen na ženevském autosalonu, skoro nikdo si ho nevšiml. Mezi všemi převratnými novinkami totiž vůbec nevypadal, jako novinka. Vždyť se na něj podívejte, vypadá skoro stejně, jako jeho předchůdce.

Má to svůj důvod. Nissan původně zamýšlel X-Trail postavit jako okrajový model pro snowboardisty a podobné aktivní sportovce. Nikdo v automobilce neočekával, že se ho prodá víc než pár desítek tisíc kusů. Jenže ono se na celém světě prodalo 800 000 X-Trailů. Průzkumem mezi jeho majiteli se navíc zjistilo, že by na něm nic moc neměnili a tak se podle toho vývojáři zařídili. Alespoň co se týká optického vzhledu, i když pozorný člověk druhou generaci rozezná hned a pokud je esteticky zaměřený, možná nesouhlasně zavrtí hlavou.

První generace X-Trailu se řadila k designově nejvyváženějším SUV, i přes svou výrazně hranatou karoserii působila celkem odlehčeně. Nový X-Trail ovšem vyrostl ve všech směrech – což by možná až tak nevadilo, kdyby se mu prodloužil rozvor a dostal do vínku větší kola. Jenže zatímco rozvor se prodloužil o 5 mm, celková délka vzrostla o celých 175 mm. X-Trail tak najednou vypadá odule, jako velké auto, přišroubované na malý podvozek. Jenže to je naštěstí jeho téměř jediná chyba.

Zvětšení karoserie se pochopitelně odrazilo na prostornosti interiéru. Chybí sice třetí řada sedadel a ta druhá není ani podélně posuvná, ale místa je uvnitř dost – jak pro cestující, tak v kufru, který se zvětšil o monumentálních 200 litrů. Pod podlahou zavazadelníku navíc najdete další šikovné odkládací prostory, jeden dokonce ve formě šuplíku – takže v případě potřeby nemusíte vykládat ostatní zavazadla.

Především se ale v porovnání s předešlou generací výrazně zvedla kvalita interiéru. Ošklivé, tvrdé plasty jsou minulostí, celá palubní deska je teď měkká a působí kvalitním a „prémiovým“ dojmem. Přístroje, původně umístěné na vrcholu středové konzoly, se přestěhovaly do klasické pozice za volantem, takže uvolnily místo obrazovce navigace. Sedačky jsou široké a pohodlné, ovšem o nějaké velké podpoře při jízdě terénem se nedá příliš mluvit. Vpředu je ve všech směrech dost místa. Zadní sedadlo je ovšem položené o něco výš – je z něj sice lépe vidět dopředu, ale pro vyšší postavy může být problém s prostorem nad hlavou.

Přestože rozvor se téměř nezvětšil, podvozek nemá s první generací nic společného. Nissan X-Trail teď jezdí na stejném základu, jako Qashqai: vpředu je náprava MacPherson, vzadu víceprvkové zavěšení a podvozek používá pomocný rám, ke kterému je karoserie připojena gumovými silentbloky. Přestože není pochyb, že Nissan své oblíbené SUV naladil především pro silnice, neztratí se ani ve středně těžkém terénu. Dokonce snese srovnání i s jedním z nejterénnějších soupeřů, kterým je nový Land Rover Freelander. Řidič může kruhovým ovladačem volit mezi pohonem pouze předních kol, který snižuje spotřebu a stačí pro běžné silniční použití.

Na rozdíl od předchozího modelu ale nemusíte čekat, až nasněží, nebo sjedete na polní cestu, abyste mohli zapnout automatický pohon všech kol. Tentokrát i on dokáže pohánět pouze přední kola a až když vycítí potřebu, začne točivý moment přidělovat i na zadní nápravu – až do poměru 50:50. Poslední poloha uzamkne středový diferenciál a pomůže vám i z pořádné šlamastyky. Na nápravách už sice klasické samosvorné diferenciály nenajdete, ale vypínatelný systém ESP je přibržďováním protáčejících se kol docela užitečně simuluje.

Na silnicích se podvozek chová celkem slušně. V zatáčkách samozřejmě musíte počítat s výraznějším nakláněním a přestože ESP se snaží nedotáčivosti zabránit, seč může, vnější přední kolo v těsnějších zatáčkích občas začne ujíždět. Odpružení zvládá téměř všechny druhy nerovností, jen osamělé výmoly ho občas vyvedou z míry a posádka uslyší nepěknou ránu.

Dvoulitrový turbodiesel se dělá ve dvou verzích – základní výkon je dostačujících 150 koní, přidáním mezichladiče se zvýší na velmi slušných 173 koní a 360 Nm točivého momentu. Při nastartování se projevuje typicky naftovým klapotem, ale po zahřátí se uklidní a za jízdy zbytečně neruší. X-Trail je s ní docela rychlý – rychlejší než Freelander i dieselová Honda CR-V. Na dálnici díky slušnému krouťáku nemusíte příliš řadit, na okresce už ano, ale šestistupňová převodovka je dobrý a nebude vám házet klacky pod nohy.

Výbava testovaného auta byla na velmi vysoké úrovni a nutno říct, že základní cenu auta může výrazně navýšit. Benzínová verze v základní výbavě XE může být vaše už za 755 000 Kč, ale silnější dieselový motor najdete až ve střední výbavě SE za 929 tisíc a nejvyšší výbava LE už cenu vyžene devět tisíc korun za milionovou hranici. Přidejte ještě další výbavu a máte jedno z těch dražších SUV na trhu. Výběr v kategorii SUV je dnes skutečně bohatý a většina zájemců se nakonec rozhoduje spíš podle svého srdce, než podle nějakých tabulek. X-Trail má o část zákazníků postaráno – dobré zkušenosti s první generací nedají jejím majitelům důvod, pokukovat po jiných značkách. Nové zákazníky si ale X-Trail dost možná přitáhne svými kvalitami, drsnějším vzhledem a příjemným výhledem z vysoké sedačky přes hranatou kapotu.

 

  • Motor: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, 1995 cm3
  • Výkon: 173 koní
  • Toč. moment: 360 Nm
  • 0-100 km/h: 10 s
  • Vmax: 200 km/h
  • Cena: od 929 000 Kč
SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Annapurna Mandala trail 2005

Annapurna Mandala trail 2005

28. 11. 2005, autor: admin

Michal Weiss je už zkušený extrémní běžec, má za sebou spoustu dlouhých běhů včetně asi nejznámějšího etapového závodu tohoto druhu Marathon des Sables v Maroku. Ve svých 45 letech chtěl po poušti a horách vyzkoušet další extrém v podobě Brazilského deštného pralesa, závod byl ale nečekaně zrušen, proto si Michal zvolil nouzový plán…v podobě ještě těžšího závodu – Annapurna Mandala Trail.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/12/46847006_562062877571210_38440990...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.