Mini Cooper S

20. 09. 2006, autor: prochlapa.cz
Ne, tohle není úplně nové Mini. Přece jen je ale dost výjimečné na to, aby si zasloužilo pořádné rozloučení.
Mini Cooper S

Jen hrstce automobilů se podařilo získat statut ikony, legendy. Když vynecháme některé supersporty, u kterých je sice jejich zbožštění pochopitelné, ale v naprosté většině případů muselo zůstat pouze u snů, zbyde několik málo aut, které se proslavila právě díky tomu, že si je mohl dovolit kdekdo. Plechová Lízinka, neboli Ford T, to byl začátek celé téhle hysterie. Kadžého jistě napadne Volkswagen Brouk, kterého miloval celý svět. Přes Ameriku a Německo se dostáváme k Anglii, kde v roce 1959 spatřil světlo světa legendární Knedlík.

Tahle přezdívka na staré Mini sedí dokonale. Hranatá a přesto jakoby nafouklá karoserie s maličkými kolečky v rozích propagovala v té době zcela novátorský koncept – motor byl vpředu a poháněl přední kola, takže zbytek auta byl zcela k dispozici cestujícím. Žádná kardanka, žádný zadní diferenciál, nic takového tam nezabíralo místo.

Nová krev do žil
Úplně nová vlna oblíbenosti se ale zvedla poté, co John Cooper postavil závodní kousek, který na všemožných rallye soutěžích vyrhál, co mohl. Dalším krůčkem byla sériová ostrá verze. Polozávodní auto, které si mohl dovolit skoro každý.

Když před několika málo lety BMW představilo nové Mini, následovaly dvě reakce. První byla nadšená, protože tohle retro se skutečně povedlo. Druhá už byla nadšená o poznání méně, protože jak už to tak u designových retro-ikon bývá, místo lidového vozítka šlo především o módní doplněk pro úspěšné lidi, kteří si ho mohou dovolit. Mnozí mu vyčítali ztrátu původního kouzla a mluvili o pouhé drahé a přitom laciné kopii. Jenomže pak přišla verze Cooper S.

Když si někdo koupí Mini One, nebo dokonce naftové Mini One D, je reálná šance, že jde opravdu o pouhého pozéra. Cooper S, to je ale něco jiného. U toho je naopak reálná šance, že za volantem sedí fajnšmekr.

Změny k lepšímu
Pod přední kapotu, která se odklápí i se světlomety, totiž přibylo několik věcí. Najdůležitější je kompresor, který v téhle poslední inkarnaci vyšponuje čtyřválcovou šestnáctistovku na rovných 170 koní. Pomáhá mu mezichladič stlačeného vzduchu, přídavný chladič oleje, zpevněné ventily a sportovní výfuk. Točivý moment dosahuje 220 Nm při 4000 otáčkách. Dvanáctset kilo těžké auto s těmihle výkony umí stovku za 7,2 sekundy a na hladké (německé, samozřejmě) dálnici ho vyškádlíte až na 222 km/h. Jenže dálnice je nuda – tohle auto miluje zatáčky.

Už „běžné“ Mini má na zatáčky ideální postavu. Široký rozchod, dlouhý rozvor, krátké převisy, poměrně nízké těžiště... Sportovní sedačky sice nejsou tak hluboké, jako v ještě ostřejších verzích S Works, ale v zatáčce dokážou podržet dostatečně a zároveň jsou pohodlnější i na delší cesty.

Na rozdíl od odlehčených a maximálně vyladěných speciálů se totiž u Cooperu S ještě počítá s tím, že ho majitel bude používat denně. Jistě, podvozek je poměrně tuhý a naučí vás daleko pečlivěji číst silnici a vyhýbat se výmolům, kanálům a čemukoli vyššímu než pět milimetrů, ale nedá se říct, že by z vás vyklepal duši. Na odpočinkovou hladkou jízdu ale zapomeňte, tu nemá Cooper v povaze.

Ono to funguje!
Nebudu sebe ani vás zatěžovat technickým popisem podvozku, náprav, ani ničeho dalšího. Podstatné je, že patří k ohroženému druhu podvozků z čeledi Zábavných. Samozřejmě že v ostrých, příliš rychle najetých zatáčkách sklouzne k nedotáčivost, tím spíš, pokud si podřadíte na dvojku a pustíte všechny ty koně a Newtonmetry na vytočená přední kola, ale to by udělala každá předokolka. Stačí se s ním ale trochu sžít a můžete projíždět zatáčky o polovinu rychleji, než jste tušili, že je možné. V rychlých táhlých zatáčkách se projeví přilnavost širokých pneumatik, při razantnějším ubrání zřetelně ucítíte, jak se auto otáčí kolem svislé osy, záď jde mírně bokem... ale všechno pořád zůstává pod kontrolou.

A ten zvuk! Motor jako takový skoro neslyšíte, ale to, co je k němu připojené, nadělá pořádný koncert. Kompresor kvílí a hvízdá, přeslechnout ho při razantnější akceleraci je zhola nemožné, ale nedokážu si představit, že by to někomu vadilo. Kromě toho, tady je třeba užívat si dokud to jde, protože v novém Cooperu S už kompresor nenajdete. Bude tam totiž turbodmychadlo. Heslo „basa tvrdí muziku“, v tomhle případě potvrzuje výfuk s dvojitou koncovkou, ústící uprostřed zadního nárazníku. Má krásně barevný baryton a když uberete plyn, rozšafně prská a odchrchlává si do koncovek. Na druhou stranu, když nemáte na nějaké řádění chuť, stačí zařadit šestku a veškeré zvukové drama je to tam. V tahu sice uslyšíte vzdálené bručení výfuku, ale v autě je ticho a jedete relativně úsporně. Pokud se bude řidič krotit, dá se dosáhnout udávané kombinované spotřeby 8,6 l/100 km. Jenže krotit se v tomhle autě, to je zatraceně těžké.

Ještě se musím zmínit o barevné kombinaci testovaného auta. Černobílá mu opravdu sluší, i když udržet bílá kola v neposkvrněném stavu je úkol pro rotu mistrů Propperů. Skvělým detailem je pokračování černé s bílými pruhy i na koženém čalounění sedaček, ale jednu věc bych přece jen změnil. Při natáčení videa jsem totiž zcela náhodou potkal skoro úplně stejného černobílého Coopera S. Dvě věci na něm ale byly o trochu lepší. Zaprvé, střecha nebyla čistě bílá, ale šachovnicová. Vypadalo to skvěle. A zadruhé, za volantem seděla moc pěkná slečna a mávala na mě. A to se jen tak přebít nedá!

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Mini Cooper kabriolet

Mini Cooper kabriolet

31. 03. 2004, autor: admin

Nová verze s plátěnou střechou si zachovává stejně fotogenický profil jako základní hatchback, ale během patnácti sekund se dokáže proměnit ve zcela otevřený kabriolet.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/12/img_4466-640x360.jpg</figure&g...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.