Mercedes-Benz ML350

17. 08. 2006, autor: prochlapa.cz
Na rozdíl od většiny filmů, tohle druhé pokračování je nesrovnatelně lepší...
Mercedes-Benz ML350

Vlna obliby SUV, která se zvedla jen před několika lety, nejeví žádné tendence oslabení. Slovy klasika, můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co proti tomu můžeme dělat.

A když se nad tím zamyslíte, proč vlastně protestovat? Marketingová oddělení automobilek si vymyslela křížence mezi silničním kombíkem a terénním off-roadem, vyplivla ho na svět, ověnčený vzletnými slogany – a ono se to chytlo. Kdyby to byl ale úplně a naprosto špatný koncept, hysterie by zase rychle utichla, lidé by brzo pochopili, že jen sedli reklamním mágům na lep.

Netvrdím, že neexistují špatná SUV, ona existují a je jich docela dost, ale pravdou je, že ta nejlepší z nich se neustále zlepšují a dnes už jsou na úrovni, kdy proti nim nemůžete použít skoro žádný z původních argumentů. Jízdní vlastnosti na silnici jsou prakticky na úrovni velkých kombíků, komfort je mnohdy lepší, viditelnost je výborná, bezpečnost jakbysmet... A navíc utáhnou větší přívěs a mnohé z nich se neleknou ani středně těžkého terénu, přestože jejich majitelé s nimi z asfaltu sjedou se stejně malou pravděpodobností, jako na počátku téhle kategorie.

Pokud patříte mezi vyznavače sportovní jízdy, musíte se prostě smířit s tím, že někteří lidé po ní nebaží. Nepotřebují drtit zatáčky a nechat si odstředivou silou odstávat tu levé, tu pravé ucho – chtějí pohodlí, přehled, prostor. A moderní SUV jim v tom naprosto vyhovují.

Neslavný předchůdce
Velmi dobrým příkladem špatného SUV byla první generace Mercedesu ML. Měl žebřinový rám, což je fajn do terénu, jenže tam se většina vyrobených „emelek“ nikdy nevydala. Na silnici poskakoval a houpal se, karoserie se kroutila. A protože ho vyráběli v Alabamě, kde jsou spíš zvyklí česat bavlnu, než vyrábět složité stroje, byl nekvalitní, vrzal, skřípal a jeho oblíbenost dobře dokládá poslední místo v jednom z britských žebříčků spokojenosti v roce 2004. Jak to tedy přijde, ptáte se možná, že se jich prodalo tolik? Protože to bylo SUV (tenkrát na vrcholu boomu oblíbenosti) a mělo trojcípou hvězdu. A protože američani byli v té době na nižší kvalitu a vrzající interiéry ze svých aut zvyklí.

Nové ML, to je ovšem úplně jiný příběh. Mercedes dokázal, že se umí z chyb poučit. Tohle auto sice tvarově starý model připomíná, ale zároveň se o něm dá prohlásit, že je hezké a zajímavé, což v poslední době u téhle značky (až na čestné výjimky) není zrovna obvyklé. Navíc ho navrhl někdo, kdo u toho přemýšlel, takže starý žebřinový rám vzal ďas a místo něj je tu pevná samonosná karoserie, nezávisle zavěšené nápravy a další atributy veskrze moderního auta. Výsledek je jednoduchý – tohle auto se opěvovanému BMW X5 v jízdních vlastnostech minimálně vyrovná. Možná není do poslední částečky tak propojené s řidičem a komunikativní, ale o to zas každý zákazník nestojí. Mimochodem, bude velmi zajímavé zjistit, jak na tom bude nová X5, jak se její tvůrce vypořádali s přidanou hmotností.

Kvalita se vrací
Tím prvním, čeho si uvnitř všimnete, je ticho. Mercedes žehlí nerovnosti, jízda je hladká a vyrovnaná. Už žádné poskakování a natřásání, tohle auto už jezdí jako Mercedes, ne jako traktor s koženým interiérem. Otázkou bude, jaký motor se nejčastěji bude objevovat pod kapotou. Zřejmě to bude diesel, já nicméně zkoušel základní benzínový model.

Vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru jede tiše a kultivovaně. Spojený je se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, kterou teď najdete snad ve všech modelech ze Stuttgartu. Při rozjezdu se zdá, že má motor výkonu snad až přebytek. Stačí si nedat pozor na plynový pedál, šlápnout jen o malinko víc a auto má tendenci vyrazit vpřed, jak kdyby ho píchla vosa. Jenže když se pak rozjedete a bude chtít třeba předjíždět, nebo na dálnici prostě zrychlit, zjistíte, že pod kapotou nemáte tolik síly, kolik se zpočátku zdálo.

Pořád je tam sice těch 272 koní i 351 Nm, ale dvoutunová hmotnost si vybírá svou daň. Převodovka řadí hladce a téměř neznatelně, dokud jedete plynule. Jakmile se pokusíte o dynamickou jízdu, narazíte na trochu větší prodlevy, než by bylo milé. Než si převodovka podřadí a motor se roztočí... stejné auto s turbodieselem už bude o několik délek vpředu. Trochu nezvyklé je také řazení – ovladač automatu (který bude mimochodem ve všech modelech, bez možnosti volby manuální převodovky) je pod volantem. V Americe jsou na to zvyklí, u nás to působí trochu zvláštně. Pokud chcete převodovku ovládat ručně, páka je k ničemu, poslouží vám dva kolébkové spínače na zadní straně volantu. Díky nim tak můžete podřadit včas a při předjíždění už mít k dispozici všechnu potřebnou sílu.

Nesmím zapomenout na jednu užitečnou věc, o které hodně lidí neví: tenhle Mercedes byl vybaven chytrým tempomatem. Sice to nebyla verze s radarem, která umí sama udržovat zvolenou vzdálenost od vpředu jedoucího auta, ale to nevadí. Páčka tempomatu má dvojí chod (podobně jako např. páčka směrovek u bavoráků). Mírným vykloněním nahoru a dolů přidáváte, či ubíráte nastavenou rychlost o kilometr za hodinu, když hnete páčkou na doraz, zaokrouhlí vaší rychlost na celých deset km/h a případně o celé desítky přidává/ubírá. O chytrém tempomatu mluvím proto, že když na dálnici narazíte na omezení dejme tomu na osmdesátku, stačí pět pohybů páčkou a Mercedes použije ke zpomalení nejen motor, ale i brzdy. Možná to zní jako zbytečná hračka, ale ve skutečnosti je to velmi pohodlné.

Na čem šetřit, na čem ne?
Dynamická jízda s tímhle autem se ale chtě nechtě odrazí na spotřebě. Benzínová V6 se s méně než dvanácti litry spokojí jen při mimořádně ukázněné jízdě, jakmile jí budete trochu šlapat na krk, přehoupne se hravě přes 14 litrů. Na druhou stranu, jedete v opravdu velkém a těžkém autě a u některých konkurentů je spotřeba ještě podstatně vyšší. A hlavně, většině lidí možná rozdíl ve spotřebě benzínového a dieselového modelu přijde zcela zásadní, ale skuteční zákazníci to budou vidět trochu jinak. Přece jen, základní verze ML350 stojí 1 475 000 Kč, ovšem bez jakékoli příplatkové výbavy.

Dá se samozřejmě ušetřit nějakých 195 tisíc, když si koupíte „podnikatelskou“ verzi N1, jenže to má jeden malý háček. Montážní přepážka totiž sice tiše, ale zato neustále povrzává a popraskává. Protože jinak je v autě nadprůměrné ticho, začne vám to lézt na nervy zhruba po dvou minutách jízdy. V autě za půldruhého milionu by mě to osobně štvalo dost na to, abych si raději připlatil za verzi bez klece.

To jsme ale trochu odbočili. V interiéru ale můžeme zůstat: materiály i dílenské zpracování jsou oproti minulé generaci nikoli z jiného světa, ale rovnou z jiné galaxie. Dokonce bych se nebál říct, že jsou kvalitnější, než v nedávno testovaných malých Mercedesech třídy C a CLK. Všechny ovladače přesně sedí a mají dokonalý chod, textury jsou moderní, plasty měkčené, všechno prostě vyzařuje auru luxusu. Přesně, jak by to u Mercedesu mělo být.

I když do terénu se asi vydá stejně malé procento majitelů, jako v případě předchozí generace, Mercedes na ně nezapomíná. V příplatkové výbavě si můžete zaškrtnout Off-road pack, který obsahuje redukční převodovku a zamykací diferenciály. Ruku v ruce s nimi jde i pneumatický podvozek, který umí auto zvednout až na 291 mm světlé výšky. Zatím jsem s ním nejel, ale proslýchá se, že na silnici není zdaleka tak dobrý a pokud vám postačí světlá výška 210 mm, měli byste se spokojit s klasickými pružinami. Jenže zas nebudete mít redukci a diff-lock...

Když ale budeme uvažovat v mantinelech běžného použití, ML má našlápnuto rovnou na vrchol své třídy. Na silnici je jako doma, za volantem se cítíte spíš jako ve větším kombíku, auto se příliš nenaklání a dobře naladěné ESP drží neutrální chování v zatáčkách. Až dosud byl nekorunovaným králem luxusních SUV bavorák se svou X5, ale zdá se, že jeho nástupce bude mít o dost těžší pozici.

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Mercedes-Benz CLK220 CDI

Mercedes-Benz CLK220 CDI

13. 07. 2006, autor: admin

Mercedesy se mi v posledních letech trochu vyhýbaly, takže jsem se na tenhle test docela těšil.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/08/titulka-32-640x360.jpg</figure...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.