Honda Civic 1.6 Sport

22. 06. 2004, autor: prochlapa.cz
Je to jen stylistické cvičení ve tvarovaném laminátu, nebo plnohodnotný juniorský Type-R? Výkon motoru vás o tom nepřesvědčí, ale zbytek auta pravděpodobně ano.
Honda Civic 1.6 Sport

Za posledních třicet let urazil Civic opravdu dlouhou cestu a z nenáročného a masového mini se postupem doby stal celosvětový symbol spolehlivosti a kvality japonské práce. Auto, jehož anglický název znamená „občanské“, si hned v počátku osvojilo vlohy k zábavnému řízení, ale svůj svižný střih začalo doplňovat výkonnými motory až v osmdesátých a hlavně devadesátých letech. Technická revoluce ve znaku variabilního časování VTEC mu umožnila zůstat u menších objemů a přitom dát řidičům ve vysokých otáčkách poznat téměř turbomotorový zátah, i když v benzínových hondách není dodnes po turbodmychadlu ani stopa.

Dnes se Civic nachází v zajímavém stádiu, ve kterém se výškou své karosérie ani trochu nepodobá rozplácnutým modelům z doby před deseti lety, díky kterým se stal jedním z nejprodávanějších aut na světě. Testovaný 1.6 Sport je ukázkou mírného faceliftu nejnovější generace, který má oproti úvodní sérii propracovanější světlomety, jiné tvary na předním nárazníku i v partii třetích/pátých dveří a nově i blinkry ve zpětných zrcátkách. Vytáhlá silueta napodobující MPV by teoreticky neměla mít se sportovností nic společného, ale asertivní vzhled přídě, dveří a zádě dělá své. V tomto případě ho Honda navíc účinně proměňuje kompletní sadou spoilerů, které jí dávají stejně extrovertní tvary jako Type-R. Od něj se z vnějšího pohledu liší pouze menším průměrem kol a kratším přídavným křídlem na vrcholku třetích dveří.

Uvnitř najdete stejně odhodlaně vzhlížející sedačky, přehledné ciferníky s bílým podkladem, jednoduchý středový panel a na něm nezvykle umístěnou krátkou řadicí páku, která leží o půl metrů výš, než na co jste u jiných aut zvyklí. Hned vás napadne, jak asi bude fungovat, když je od centra dění tak daleko. Ve skutečnosti vám nejde po prvních minutách do hlavy, jak mohou některé automobilky dodnes vyrábět tak tragické převodovky, když po světě běhá Civic s tímhle. Řadičku máte od volantu vzdálenou na šířku dvou dlaní, stejně jako v závodním autě, a každá rychlost klouže na své místo s naolejovanou přesností. Pouze pět stupňů v praxi sice znamená, že na dálnici kolem stotřicítky marně hledáte šestku, ale když tu chvilkovou hranici vyššího hluku překonáte, ve sto čtyřiceti a výš se už motor naladí na příjemnější tón a šestku oželíte o něco snáz.

Po první rychle projeté zatáčce máte sto chutí zastavit a přesvědčit se o rozměru předních pneumatik, protože tak zakouslá kola do asfaltu vám dokáže předvést jen hrstka aut na silnici. Když to uděláte, nezbude vám nic než pokrčit rameny, protože se setkáte s tuctovým rozměrem 205/55 R16. Pomyslíte si, že na svět po dlouhé době přišel zase podvozek, jak má být a s nadšením naskočíte zpátky za volant, protože s tak nadaným autem představuje každá zatáčka příležitost k maximální zábavě. Volant by sice mohl být o půl čísla tlustší, ale jinak má správně miniaturizovaný průměr a točit s ním je jedna radost. Na hladké silnici se můžete do zatáčky přiřítit o dvacet kilometrů v hodině rychleji, než na co jste zvyklí, a přesto se nedočkáte toho, že by se vám přední kola utrhla. Stačí jen zatočit volantem, jehož hřebenové řízení má hladký a pevný chod, trochu si pomoci ubráním plynu a odlehčením zadních kol a je to. Když se vám předek přeci jen začne utíkat do protisměru, pneumatiky překvapivě ani moc nepískají a přesně od nich cítíte, jak využívají každý čtvereční milimetr styčné plochy k tomu, aby co nejrychleji obnovily adhezi.

Motor má proměnné časování sacích ventilů, ale nástup VTECu skoro nepostřehnete a doby, kdy měla šestnáctistovka v Civicu sto šedesát koní, jsou už pryč. Motor má příjemný zvuk, ale nad ostatními srovnatelnými japonskými čtyřválci v ničem nevyniká. Nejsilnější dojem, který na vás možná udělá, je pocit nezničitelnosti při každém vytočení až k červeným otáčkám. Ve spodním poli zvládá s přehledem všechny městské popojížďky, ale na volných silnicích, na kterých se podvozek, volant a převodovka spojují do jediného báječného celku, mu musíte šlapat na paty a hlavně v kopcích dávat pozor na správně zvolený rychlostní stupeň, pokud si chcete uchovat tempo našlápnuté podvozkem.

Dveře jsou i na hatchback velmi dlouhé a chvilku si na jejich rozměry budete zvykat. Mnohem nepříjemnější je u předních sedadel to, že po odklopení dopředu se nevracejí automaticky do původní polohy a pokaždé musíte polohu opěradla znovu seřizovat. Na druhou stranu je tohle první auto ve své kategorii, ve kterém uvidíte zcela rovnou podlahu na zadních místech.

Na našem trhu trpí Honda pověstí drahých dílů, ale to je trochu zavádějící, když se na ní málokdy něco porouchá. To neznamená, že je nezničitelná, a konkrétně testovací auto trpělo zadírajícími se brzdami, na kterých bylo znát, že je někdo již dříve hodně zkoušel. Přesto fungovaly bezpečně dál a to jediné, čím o sobě dávaly při jízdě vědět, bylo přerušované pištění.

Půlmilionová cenovka se za auto s motorem 1,6 může zdát trochu strmá, ale ve skutečnosti je to výhodná koupě. Kdybyste ho měli posuzovat pouze podle motoru, sportovní plasty by na něm vypadaly celkem nemístně. S tak dokonalým pocitem z řízení, řazení a průjezdu zatáček si je však beze zbytku zaslouží.

SDÍLEJ:
facebook
Poslat známému
Tisknout článek
VYBÍRÁME
Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R

20. 09. 2004, autor: admin

Jedno z mála opravdu nekompromisních sportovních aut vás pohltí svým nadšením a za dobrou cenu vám dá pocítit to, co byste jinak poznali jen v upravených speciálech.

KOMENTÁŘE KE ČLÁNKU
Přidat komentář
Tento článek ještě nikdo nekomentoval. Buďte první.
VLOŽIT KOMENTÁŘ



Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
. captcha
CELEBRITY
Celebrity: Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Nabízím práci automechanika, nástup ihned!

Jak je složité najít dobrého řemeslníka? Ehm, velmi... Je...

Celebrity: Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Land Rover postavil kuchyni pro Jamieho Olivera. V autě.

Mobilní kuchyně, to už tady bylo, není to žádná novinka, ...

Celebrity: Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Moderátorka Jana Knížková vysílala z bazénku, ukázala při tom svůdné křivky

Rádio je obvykle záležitostí pouze zvukovou, vizuální asp...

DALŠÍ CELEBRITY
REDAKČNÍ TIP
POSLOUCHEJ RÁDIA ONLINE!
PŘIDEJTE SE K NÁM

Staňte se našimi fanoušky

NEJNOVĚJŠÍ VIDEA
Zobrazit video
Jak zvířata jí své jídlo

Jak zvířata jí své jídlo

Nahlédněte do říše zvířat tak, jak se...

Zobrazit video
Video: A další kompilace ruských bouraček

Video: A další kompilace ruských bouraček

Tohle už je pomalu seriál na pokračov...

Zobrazit video
Video: Ilegální drifty ve městě

Video: Ilegální drifty ve městě

Tihle týpci se s tím nemažou a vodí a...

Autoweb

<figure>https://www.autoweb.cz/wp-content/uploads/2018/12/img_4466-640x360.jpg</figure&g...

Urbanstore

Pořiď si stylové značkové oblečení, boty nebo doplňky se slevou až 80%. Více na UrbanStore.cz.

Delideli

Darujte nádhernou kytici, luxusní čokoládu, kvalitní víno, koš plný delikates či lahodný dort.

Cestuj

Vyberte si z tisíců dovolených v oblíbeném Řecku se slevou až 20%. Volejte zdarma 800 11 11 33.